Wuxi - Första anhalten!

Så var det då dags för vår minisemester till några utav vattenstäderna.
Det sägs att man ska undvika att resa i Kina när det är helgdagar.......
så det var precis vad vi inte gjorde.
Det var nämligen på självaste Tomb Sweeping Day vi gav oss iväg.
Klockan 8.38 gick vårt tåg från Shanghai Railway Station och vi var inte ensamma där.
De hade en vakt i ett torn, som övervakade folkmassorna.
Trots alla människor, flöt resan på mycket bra. Vi åkte till Suzhou där vi blev mötta av vår guide Ron, som skulle visa sig vara ett riktigt trumfkort!
På stationen väntade en bil som körde oss direkt till Wuxi, som var första dagens besöksmål.
Vi började med att besöka Xihui Park som är en historisk plats som har blivit rekonstruerad. Kejsaren Qianlong (1735-1796) var förtjust i denna parken och kom ofta hit. Han var en mycket litterär person med vacker handstil, och en sten med vad som ska vara hans skrift finns här.
Parken består av två kullar Hui och Xi som skiljs åt av sjön Yingshan. På toppen av Xi ståtar Dragon Light Pagoda. Här finns även ett Buddhistiskt tempel........
För min del var det i första hand en vacker park.
Det jag uppskattade allra mest var nog Bonzai Azaleorna.
Det faktum att det kryllade av folk gjorde att man inte fullt kunde njuta av skönheten.

Enligt Ron är det allra vackrast i denna parken när Lotusen blommar.
Nu hade vi blivit hungriga och mycket riktigt var det dags för lunch.
Efter lunchen blev vi upphämtade och körda till båten som skulle ta oss till Yantouzhu Park, eller Turtel Head Peninsula, om man vill göra det lätt för sig.
Namnet har den givetvis fått för att en del av ön påstås likna ett sköldpaddshuvud. Vi tittade och tittade, men lyckades tyvärr inte se någon likhet.
Turtel Head Peninsula ligger i Taihu Lake, som är Kinas tredje största sjö (2250km²) och ligger i Yangtze flodens delta. Vi var visst inte de enda som ville med båten.......
Detta ska föreställa en kö!
Den park eller turistområde, som vi var på väg till nu, är på 300ha. Vi hann knappast gå över hela området. Trädgården är en av de största sceniska botaniska trädgårdarna i Kina.
Visst är här vackert!

Det lär finnas många små tempel här. Vi besökte ett verksamt Taoistiskt tempel.
Här kunde man skriva vad man önskade sig och hänga upp lappen innan man tände sina rökelser och bad.
Det fanns också präster tillgängliga för rådgivning.

En liten Happy Buddha hittade jag också, som jag kunde klappa om, och på vägen mot sjön igen var det ikoner utmejslade i klippväggarna lite överallt.
Nere vid sjön såg vi en mäktig syn!
En guldfärgad jättefigur satt på en pidestal. Han har stora öron och djupt liggande ögon, för att kunna höra och se allt vad folket har för sig.

Nu började det att bli dags att dra sig tillbaka. Då måste vi köa till båten igen.
Fast först ska vi över bron.......

Det var otroligt mycket folk, men konstigt nog gick det väldigt smidigt att komma på båten.
När vi kom iland väntade chauffören på oss och körde oss till Suzhou och Garden Hotel, där vi skulle sova en natt. Så skönt att komma "hem" efter en lång och intensiv dag!
Det var ett mycket trevligt hotell!
Vi gick ut och åt en bit mat på en enkel kinesisk restaurang, men sedan fick det räcka för en dag.