Tongli - Resans höjdpunkt!

Vi kom till Tongli vid 4-tiden på lördagseftermiddagen och checkade direkt in på Hotel Zhengfucaotang på 138 Mingqing Street (tel: 0512-6332 0576)
Detta var nog det mysigaste hotell jag någonsin bott på!
Ett mycket väl renoverat gammalt hus där de verkligen hade bevarat den gamla stilen.
Mycket gångar hit och dit, en liten trädgård i mitten och alla rummen hade sin egen stil.
Här fanns många små vrår där man kunde sätta sig ner och vila....och gjorde man det så kom de snabbt fram med en kopp tee.

Rummen var som sagt mycket charmiga, rena och fräscha.
Vårt rum vette ut mot Mingqing Street. Visst var det lite liv därutanför, men det bidrog bara till den autentiska atmosfären.
Nu var det dags att ge sig ut på lite sightseeing i byn, så då var det bara till att låsa dörren med det fina hänglåset, hälsa på tuppen utanför porten och så var vi ute på Tonglis förnämsta affärsgata.
Tongli är en mycket välbevarad vattenstad. Den ligger mellan tre sjöar och förr var det mycket träskmarker runt byn. På så vis klarade de sig undan mycket av den förstörelse som landets krig och oroligheter förde med sig.
Det var helt enkelt inte mödan värd att försöka ta sig ut till denna lilla by.
Här finns många välbevarade hus och trädgårdar från Ming och Qing dynastierna.

Det finns 55 broar i Tongli, varav 49 är stenbroar.
De tre viktigaste av dessa broar är Taiping (Great Peace), Jili (Good Luck) och Changqing (Everlasting Celebration). När man gifter sig, ett barn föds eller om man har något annat stort att fira, så är det tradition att man går över dessa 3 broar i följd samtidigt som man önskar sig något.

Nu hade vår guide Ron lämnat oss för dagen, så det var bara för oss att strosa runt och uppleva staden.
Vädret var inte det bästa.....det duggregnade lite..... men det störde oss inte det minsta.
Vi började med att sätta oss på ett café och kolla kartan.

Nu var det verkligen dags att bestämma sig för var vi skulle äta middag.
Visst hade vi sett många matserveringar, men kanske inte riktigt den sortens serveringar som vi var sugna på. Lite för kinesiskt........
Då stötte vi på Loui från Shanghai!
Loui hade flyttat från Shanghai för att öppna värdshus i Tongli. Han hade ett par rum till uthyrning och så kunde man reservera ett bord för middag. Man fick bestämma hur mycket man ville betala och så lagade han middagen utifrån det. Kunde nog ha varit riktigt trevligt, men vi nappade ändå inte på det.
Loui's Inn reservation 0512-6333 8233

Jag gillade nästan allt jag såg i Tongli, men mannen med Skrakorna gjorde mig riktigt illa berörd.
Skrakorna var verkligen hans slavar. De hade nålar rakt igenom halsen så de inte kunde svälja, sedan schasade han ner dem i vattnet för att de skulle fånga fisk åt honom. När de kom upp i båten hade de fortfarande fisken i munnen eftersom de inte kunde svälja den. Bara till att spotta ut!

Vi bestämde oss för att äta på den enda västerländska restaurangen i stan.
Det blev till att strosa vidare.....

Vi var hela vägen tillbaka vid vårt hotell igen, innan vi lyckades leta oss fram till den västerländska restaurangen. Fast vad gjorde det....här var ju så vackert i skymningen!

Så var vi då framme........
Fräscht och fint, men absolut ingen höjdare.....
Kommer vi tillbaka till Tongli, så skulle jag satsa på Loui.
Fast.....jag fick i alla fall en lektion i hur man använder sked på denna lilla restaurangen.
Jag fick en sked och gaffel att äta med, men bad om en kniv istället. Då fick jag en vänlig förevisning av servitrisen hur jag kunde använda skeden. Mycket smidigt redskap!
Det fick bli sked.......

Efter middagen var det ett vackert neonbelyst Tongli vi kom ut till.

Efter middagen tittade vi in på en liten bar och drack lite öl och te, men det var inte så många som var ute och roade sig i denna staden precis.