Söndag kväll

 
Så har det varit helg igen, men en ovanligt lugn sådan.
Det känns alltid som om helgen startar på fredagsförmiddagen, för då spelar vi Mahjong.
Denna gången var vi hemma hos mig...fast jag glömde förstås ta kort.
Inte lätt att komma ihåg det när man ska koncentrera sig på spelet.
Vi avslutade Mahjongen med att gå till Bella Napoli på Nanhui Lu och äta lunch. 
 
Efter lunchen gick jag vidare till City Shopen och inhandlade lite oxfilé. Kurt och jag hade bestämt oss för att ha en vanlig mysig fredagskväll hemma.
Lördagen blev också väldigt mycket hemma. 
Det regnade, så man kände inte riktigt för att ge sig ut.
Det blev gymmet, deklarationer och lite kinesiska.....
Fast sen fick Kurt fart!
Nu skulle alla malar ut från vår garderob!
Allting i garderoben åkte ut på golvet eller hängdes ut på balkongen och så gav han sig lös med damsugare och rengöringsmedel.
Det var helt underbart att få det gjort.
Inte bara att vi blev av med gömmor för all den mal som verkar ha bosatt sig där, vi blev av med en massa skräp också. Tänk så mycket man hinner samla på sig på bara 2 år!
 
Det var nästan så vi stannade hemma på lördagskvällen också. Vi kände inte för någon lördagsdrink med Svenska Klubben. Till sist tog vi oss i alla fall i kragen och gick till en liten sichuan restaurang som heter Larso.
Enkelt och gott!
Sen blev det hemmet igen!
Börjar vi bli gamla?
Vi får väl ta igen det en annan helg......
 
På söndagen var det härligt väder! Inte så varmt kanske, men perfekt promenadväder.
Vi tog en taxi till korsningen Anfu Lu / Wulumuqi Lu.
Jag har varit på jakt efter hasselnötter några dagar nu och tänkte att jag kanske kunde hitta det i någon av de västerländska affärerna, Pines eller Fei Dan, på Anfu Lu.
Tyvärr fanns det inte i någon av affärerna.
Fast.....det är ändå trevligt att komma hit ner.
Det är en mycket trevlig gata i hjärtat av French Concession!
 
 
Här finns en hel del fina gamla hus.................
 
Fast beroende på vilken vinkel man tittar på det, så är det inte alltid lika tjusigt........
Vi såg en ny liten restaurang som verkade riktigt trevlig................fast om den finns kvar nästa gång vi går här, kan man aldrig veta......
 
Vi hade en chans till att hitta hasselnötter i detta området........Avocado-tanten på Wulumuqi Lu!
Avocado-tanten har sitt lilla "hål-i-väggen" strax söderut på Wulumuqi Lu från Anfu Lu räknat.
Här fanns det massor med hasselnötter!
Jag har nog underskattat detta stället, här fanns det mesta!
Det blev en bit riktigt god parmesanost också......
 
Nöjd och glad med hasselnötterna, började vi att traska hemåt.
Lite extra glad var jag också för jag hade lyckats hitta presentpapper i en liten affär på Anfu Lu. Det är de små sakerna som gör det!
Nu ville jag titta inom i en affär som heter Fresh Mart och ligger i bottenplanet strax öster om Jing'An Templet.
På vägen hit gick vi igenom en del mysiga små lilongs.........
 
.......och trevliga affärer på Julu Lu.
 
Denna lilla affären hade sin alldeles egna vakt-katt...
Det är en mustig stad, som en väninna till mig uttryckte sig.
Alltid lika spännande att gå på promenad. Man vet aldrig vad man stöter på. Alla de statyer som står lite här och där gör inte saken sämre.
Så var vi då framme vid Fresh Mart! Här ville jag köpa lite Ingefärste.
Så.....då blev det också fixat!
 
Nästa stop på vår söndagspromenad var det nya nagelstället på 192 Jiaozhou Lu.
Den salongen som jag brukar gå till har öppnat en filial där.
Vi hittade den fräscha, nyöppnade lokalen och nu har jag bokat tid för Cathrin och mig på torsdag kl 15.30. 
Vi måste ju bli fina till Vårfesten med Svenska Handelskammaren på fredag.
Detta hade jag aldrig trott om mig själv för 2 år sedan, innan vi flyttade till Shanghai............
 
Nu var det bara ett stopp kvar på promenaden. Vår lilla livsmedelsaffär!
Nera och Ronny skulle komma hem till oss på en bit mat och Mahjongspel ikväll.
Det var första gången för Ronny att spela Mahjong och Nera och Kurt hade bara spelat 2 gånger förut. 
De lärde sig faktiskt förvånandsvät fort! 
Det blev en mycket trevlig kväll och det var säkert inte sista gången vi spelade ihop!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0