Ensamma igen

Onsdag och tomt i huset. (2013-04-10)
Det viktigaste för mig nu, blir att komma ifatt med bloggen......och 7 dagar senare är jag nästan där. Det tar sin tid......
Lite annat har hänt under denna veckan, men det går snabbt att sammanfattat.
Torsdag - Taichi
Fredag - Mahjong på förmiddagen hemma hos Cathrin och så en liten tur till
              Glasögonmarknaden tillsammans med Inga, Anna och Birgitta.
Inga är en av våra kära grannar i Djuvanäs. Hon är också mamma till Håkan som bor granne med oss i Shanghai. Så trevligt att få träffa henne här!
Blev lite besviken på glasögonförsäljaren så här i efterhand. Många svenskar går dit och hon brukar ge ett bra pris från start. Så var inte fallet denna gången har jag fått erfara.....måste göra en omförhandling när vi ska hämta glasögonen.
När vi var klara här tog vi en taxi till det lilla caféet C'est la Vie, för en fika.
 
Så var det då fredagskväll.
Jag har flera nyupptäckta restauranger som jag vill visa Kurt, men ikväll kände vi ändå bara för att gå upp till vår lokala lilla sylta GCX. Tyvärr fick vi reda på att de ska flytta till nya lokaler. Då blir det inte vår lokal sylta längre.....fast maten är så god här så vi får väl traska dit ändå.
 
På lördagen hade vi tänkt gå ut på en långpromenad, men förutom en sväng till gymmet så blev vi sittande inne med blogg och deklarationer........tills det var dags för Lördagsdrinken alltså.
Lördagsdrinken skulle vara på ett nytt ställe, Le Café des Stagieres på Wuding Lu.
Baren låg nordväst om oss....inte ofta vi går i den riktningen, men det är alltid trevligt med lite nya områden.
Även här försöker man tydligen bo kvar i rivningsobjekten.
Jag älskar kontrasterna i Shanghai!
....inte kontraster mellan rika och fattiga, för det kan mycket väl vara rika personer som bor i ruckel.
Här hade det dessutom kommit en rejäl last med kokosnötter till stan.
 
Efter drinken gick hela gänget till en muslimsk restaurang och åt middag. Det här var en riktig Xinjiang restaurang med underhållning och hela köret.
Tyvärr var vi så många så vi fick sitta i olika rum.
Kerstin hade varit här förut, så det var hon som fick stå för beställningen.
Det blev en mycket trevlig lördagskväll!
 
På söndagen ville vi definitivt inte bli sittande inomhus. Vi har ju äntligen fått fint väder!
Nu ville vi utforska en ny del av Shanghai.
Vår käre guide, Spencer Doddington, påstår att det har gjorts mycket för att försköna områdena runt Suzhou Creek. Vi har gått en del av denna sträckan tidigare, men blivit irriterade över att man inte kommer åt floden.
Nu skulle vi söka oss ännu längre bort.
Vi kom förbi Moghanshan Lu och ShangHart. Det trevliga konstområdet som jag besökte med Agneta och Mats. Inte tänkte jag på då att det låg precis vid floden!
Det var ett helt nytt ställe för Kurt.
Vi kikade runt lite innan vi försökte komma vidare norrut utmed floden.
 
 
När vi försökte gå igenom det här området för att följa floden, så var det emellertid stopp överallt. Det var bara till att gå runt hela området.
Inte förrän vi kom till Yichang Lu kunde vi gå utmed Suzhou Creek.
 
Här gör floden en kraftig sväng och fortsätter söderut.
I denna meanderbåge har det skapats en park, Environmental Theme Park of Suzhou River Mengqing Park. Det här var verkligen en mycket trevlig bekantskap!
Parken blev färdigställd 2004 som ett led i omfattande projekt som arbetar för att minska föroreningarna i Suzhou Creek. De vattensamlingar som finns inne i parken har renats och är okey för barnen att leka vid. Större delen av parken verkar vara tillägnad barnen.....framtiden.
 
Nu började vi bli hungriga och här kände vi inte till några lunchställen, så det fick bli taxi igen. Vi ville helst sitta på en mysig uteservering, men det ville ju alla andra Shanghaibor också. Till sist ringde jag Bella Napoli i French Concession och de hade faktiskt ett bord till oss på sin uteservering.
När taxin stannade vid ett rödljus såg jag dessa fina statyerna.....kunde bara inte låta bli att ta ett kort.
 
Bella Napoli ligger på 946 Changle Lu, in i denna lilla gränden.
Vi fick en mycket god lunch, men tyvärr hade de glasat in sin mysiga innergård och det blev alldeles för varmt. Inte var man beredd på att det helt plötsligt skulle vara 30°, det var ju inte länge sedan vi hade vinterjackorna på oss. Nu stod vi inte ut längre, det fick bli en taxi hem och svalka av sig. 
 
Denna veckan har jag än så länge mest tränat, städat och skrivit blogg.
Jag har hållit mig för mig själv, förutom i måndags då Cathrin och jag stack en sväng till Fejken och åt lunch tillsammans.
Nu är vi tillbaka där jag började 
Torsdag - Taichi
Fredag - Mahjong

Kommentarer
Postat av: Lena Rydberg

Jättekul att läsa hur ni har det. Man får verkligen en känsla av hur det är i Shanghai. Jag ska läsa lite mer. Hoppas vi kan ses.
Lena

2013-04-18 @ 21:22:54
Postat av: Jejja

Hej!
Ja, jag hoppas verkligen vi kan ses!
En av anledningarna till att jag bloggar är att jag hade tänkt göra böcker utifrån bloggen.
Det kan bli ett trevligt minne!

Välkomna till Shanghai!

2013-04-19 @ 02:51:44

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0