En helt oplanerad söndag

Idag var det dags för Pirkko och Hans att lämna oss några dagar. De hade planerat in en liten tur till Hangzhou. Planen var att de skulle sticka direkt på morgonen, men när vi tittade ut genom fönstret såg vi att de började planera en upphämtning av en brud. Det är inte ofta man sitter på första parkett för att följa det!
Vi satt som klistrade vid fönstret och ville inte missa någonting. Fast......det blev en rätt lång väntan. Till sist kom i alla fall brudgummen.
Efter ytterligare en lång väntan blev det åter lite uppståndelse där nere. Så tände de på knatterbandet och raketerna.....och när hela hjärtat smällt klart, så kom bruden.
Nu fick Pirkko och Hans bråttom att komma iväg. Nästan halva dagen hade redan gått.
Kurt och jag hade inte planerat någonting, men bestämde oss för att gå ut en sväng i alla fall.
Vädret var kallt, men klart.
Kanske kunde vi äta brunch på La Finca nere vid Xintiandi?
Vi kom inte längre än till Dagu Lu.....på denna lilla gata var det lä från vinden och solen stod på. Det fick bli lunch på Nolita igen. De har en suveränt god pizza!
Vi blev lite förvånade när de kom in med pizzan i kartonger, men det är tydligen brukligt på söndagar på de hippa restaurangerna i Italien. Lite udda tyckte vi....men pizzan var lika god för det.
Rätt var det var, när vi satt där, så började det stänka på oss. Regn???
Nejdå....det var bara fönsterputsarna som var i gång.
Mätta och nöjda lämnade vi vår plats i solen för att fortsätta promenaden.
Vi hade inget mål, men började med att gå igenom parken på andra sidan Dagu Lu.
Här var det full aktivitet! En kvinna hade kommit för att mata katterna, några hade samlats för att dansa och barnfamiljer var här för att fånga grodyngel.......det vill säga tills vakten kom och blåste i sin pipa. Ingen lek vid vattnet här inte!
När vi kom ut ur parken gick vi nästan direkt på ett nyrenoverat Shikumen område. En vakt stod utanför och vinkade på oss att vi var välkomna att gå in. Detta var ett museum för "Second National Congress of the Comunist Party". Jag kan inte påstå att vi fick ut så mycket av det.....allt stod på kinesiska.
Vi gick igenom ett litet grönområde där fåglarna kvittrade mycket intensivt. Kurt tyckte det lät irriterat.....och jag tror han hade rätt. I små, små burar satt fåglar som definitivt ville ut.
Ett frustrerat kvitter från fåglar som kände att det var vår.
Här gick vi igenom några små lilongs och kom ut på Julu Lu.
Visst kände jag igen mig när jag kom ut, fast det var verkligen länge sedan jag var här.
Datong Mill.....ett fint område som verkar vara avsett för restauranger, som ligger helt öde.
Detta fina huset ligger precis intill. Vet inte vad det är till för, men här är det full aktivitet.
Nu kom vi ut vid Ruijin Lu och då kom jag på den strålande ideen att jag skulle visa Kurt, Ruijin Hotel (Intercontinental) dit jag kom när jag var med på SEA's Lilong tur. Det var en bra bit söderut på Ruijin Lu....förbi Fuxing Lu. En mysig del av French Consession med stora friliggande villor.
Till sist kom vi fram till Ruijin Hotel med den fantastiska trädgården.
Vi gick igenom hela hotellträdgården och kom ut vid Culture Square.
Nu blev jag verkligen taggad och ville visa Kurt allt jag hade sett på Lilong-turen....fast jag fick behärska mig lite. Vi gick Yongjia Lu och sneddade igenom några lilongs över till Yongkang Lu.....den lilla restauranggatan som vi hade blivit visade.
Det var verkligen fart på Yongkang Lu idag. Det satt folk på uteserveringar överallt. Synd bara att det var så mycket trafik på gatan.
Nu var faktiskt Kurt och jag rätt nöjda med att promenera. Det fick bli en taxi raka vägen hem.
Shanghai är en fantastisk stad....så mycket variation under en enda promenad.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback