Söndag


Så var det då dags för Kinesiska igen......
En timme innan Dennis kom för att ha lektion med oss, satte Kurt och jag oss ner för att plugga. Inte är det mycket tid vi lägger ner på läxor precis..... Fast trots det så känns det alltid roligt att ha lektion.
Britt-Marie passade på att gå ner till gymmet.  
Direkt efter Kinesiskan stack Kurt till flygplatsen för att flyga till Yantai på affärsresa. Han fick säga hejdå till Britt-Marie, för nu kommer han inte tillbaka förrän på fredag.
 
Britt-Marie och jag hade bestämt oss för att ta en titt på den omtalade äktenskapsmarknaden.
Jag trodde jag hade förberett henne på att det skulle krylla av folk, men hon hade ändå inte kunnat föreställa sig denna kommersen. Varje lördag och söndag året om, kommer föräldrar till giftasvuxna barn hit. De har med sig en liten annons som beskriver deras dotter eller son. Uppgifter som ålder, längd, eventuell vikt, inkomst och boendeförhållande(hos pojkarna) bör finnas med. De brukar även specificera sina önskemål gällande den partner de söker åt sina barn.



Dessa kvinnor verkar ha hittat en bra match. Då gäller det att boka en date åt sina ungdomar och hoppas på att de gillar varandra.
 
Vi vandrade runt lite i Peoples Park och bara njöt av omgivningarna. I dammen utanför restaurang Barbarossa växer Lotusbladen höga.

Där växe även något annat som jag inte har fått någon förklaring till vad det är.

Besynnerliga blad, men vackra blommor....

Kan någon hjälpa mig med det, så hade jag varit tacksam.
 
Efter Peoples Park tog vi tunnelbanan ut till Pearl City.

Nu skulle här handlas smycken!
 
Denna gången köpte jag mig faktiskt ett alldeles eget pärlhalsband.....och så lite pärlöronhängen.
Britt-Marie köpte allt möjligt smått och gott.
 
Nu var vi rätt nöjda med dagen och bestämde oss för att åka hem och beställa mat från Sherpa's istället för att gå ut och äta. Skönt med en hemmakväll..............och så fick jag ju chansen att skriva lite blogg.

Kommentarer
Postat av: Caroline

Hej! Jag är alldeles för vetgirig, så jag var tvungen att kolla upp näckrosorna. Om jag har hittat rätt ska de helt enkelt heta; Jättenäckros (Victoria amazonica) De ska kunna bära en vikt upp till 90 kilo! Fast jag hade nog inte knallat ut på nåt blad. Man behöver väl inte fråga om ni har det bra, av bilder och text att dömma, verkar det vara kanon.
Ha det fint och hälsa Kurt!
Staffan hälsar också!

2012-09-19 @ 17:10:04
Postat av: Jejja

Hej!
Tack för det!
Ja, det ser ju verkligen ut som näckrosor.
90kg?!?!

Så kul att ni fortfarande läser bloggen. Jag har faktiskt tänkt en del på er. Det har ju inte blivit att jag har hälsat på, på jobbet, på länge.
När jag är i Hbg har jag faktiskt fullt upp med barnbarn.
Hur har ni det annars?
Allt väl?
Du vet väl att ni fortfarande är hjärtligt välkomna om ni har lust att komma till Kina.
Hälsa Staffan!
Kram

2012-09-20 @ 02:13:54
Postat av: Caroline

Hej! Det är bara bra med oss. Vi jobbar och står i båda två. Mycket på jobbet för min del nu. Har fått lära mig 3 stycken nya maskiner. På enbart 4 veckor! Har varit kämpigt men jag har hyfsat koll på det nu. Förstår att det blir mycket med barnbarnen i Helsingborg. Där är ju många mil emellan er annars. Jag är fortfarande lite obekväm med flygresan till Kina, men Staffan frågar mig med jämna mellanrum om jag inte ändrat mig. Det hade varit en fantastisk upplevelse, om jag bara kan ta mig i kragen. ;)

Svar: Britt-Marie som nyss var här, är flygrädd......Hon tyckte resan var riktigt trevlig! :-)
Säg till när du ändrar dig!
Jejja

2012-09-21 @ 19:31:15

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0