En ny dag i Beijing!


Idag var det dags för Förbjudna Staden!
Vi träffade våra Sydafrikanska vänner, Neil och Lorraine, utanför murarna klockan 10 som vi hade bestämt. Nu gällde det bara om vår guide Johnson accepterade att vi var 2 extra. Det var inga problem för honom, så vi drog igång turen. Efter bara en liten stund kom det en man och ställde sig strax intill Johnson och lyssnade. Sen kom det en polisman...... Johnson har inget guide-certifikat utan arbetar helt för sig själv. Tydligen är det inte tillåtet!  

Polisen tvingade med sig Johnson och vi blev snabbt uppraggade av en annan guide. Den nya guiden påstod att vår guide förmodligen skulle få tillbringa dagen i fängelse. Mycket tråkigt!
Nu visade det sig att han betalat en slant till polisen för att kunnat fortsätta guida oss. Tyvärr lite för sent! 
Föbjudna Staden är en härlig plats som sjuder av historia och jag saknade verkligen Johnsons alla berättelser.
 
Vår nya guide lite väl förprogrammerad och hade inte samma förmåga att göra staden levande, som jag vill minnas att Johnson gjorde när jag hade honom som guide sist.
 
Efter Förbjudna staden följde Neil och Lorraine med oss till Alley Coffee. En liten restaurang som ligger mycket lägligt i en gränd, strax öster om Jingshan Park. Snabbt och lätt att komma hit när man är hungrig efter några timmar i Förbjudna staden.
 


Här finns lite av varje att välja mellan, både hamburgare, lasang och kinesiskt, fast de är nog bäst på kinesisk mat. God öl har de också!
Efter middagen sa vi adjö till Neil och Lorraine. Nu skulle vi bege oss till Nanluogo hutongerna. Jag tittade på kartan och tyckte mig veta precis hur vi skulle gå......Vet inte om det är mig eller kartan det är fel på, men detta var fjärde gången som jag gick vilse på vägen dit. Efter mycket snirklande såg vi äntligen Drum tower och då visste jag äntligen var vi var. Stackars Britt-Marie, det blir mycket promenerande om man ska hänga med mig.
Drum tower och Bell tower ligger i norr på samma meridian som Stadsportarna, Himmelska Fridens torg och Förbjudna staden.

Först kommer man till Drum tower......

....och sedan till Bell Tower. Mellan de båda tornen ligger ett litet torg som verkar vara en samlingspunkt för grannskapet.

Nu var vi bara ett stenkast ifrån Nanluogo Hutongerna.
Det första vi gjorde var att sätta oss på ett litet fik och ta en kopp kaffe. Det hade allt blivit en något längre promenad än planerat.....

Gott om fik finns här i alla fall, och restauranger och affärer. Jag älskar att vandra runt i detta område.
 

Efter att ha vandrat runt här ett tag var det dags att vila benen igen. Kanske dags för en liten drink?
Vi fick syn på ett bord på en takterass, där vi ville sitta. Då gällde det bara att ta reda på vilken restaurang det hörde till.

Härifrån hade vi en härlig utsikt över gatan.

Dessutom upptäckte vi en takterass på andra sidan också. Fast man kan ju inte testa alla barer och restauranger. Middagen hade jag redan planerat att vi skulle äta på den vietnamesiska restaurangen Nuage som ligger på restauranggatan nere vid sjön. En mysig restaurang som inte ser så mycket ut från gatan.

Här får man fantastiskt god mat och fin service i en mysig och avslappnad miljö.
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0