Xi'An

Vi började vår utforskning av sidenvägen i Kashgar och Tashkurghan, men vi kom ju aldrig till utgångspunkten för Sidenvägen, nämligen Xi'An. Det var det dags för nu!
Annika och Bosse ville dit, så vi kunde ju lika gärna haka på. Vi tog ett flyg kl 4 på fredagseftermiddagen och landade halv 7 i Xi'An. Vi hade ordnat med guide och chaufför, så vi blev hämtade på flygplatsen och körda till hotellet, Grand New World som låg strax intill Drumtower, mitt i centrum.
Det var mäktigt att se Drumtower upplyst på kvällen.
Klockan var så mycket när vi kom fram, så vi brydde oss inte om att gå ut på någon restaurang. Vi tog en promenad i kvarteren runt hotellet. Här var det full aktivitet!
Vi hamnade rakt i den muslimska marknaden.
En hel del matstånd fanns här givetvis också. Bosse och Kurt fastnade för en man som fräste upp nudlar, ägg och grönsaker. Det såg mycket fräscht och gott ut, och det var det också.
Hotellet var också till belåtenhet, fast lite annorlunda än vad man är van vid......

Bara en glasvägg in till badrummet....... fast det fanns ett draperi så det var inte så utmanande.

Klockan 9 på lördagsmorgonen, efter en god frukost på hotellet, blev vi upphämtade av vår mycket trevliga guide Snow. Vi skulle börja dagen med ett besök på Banpo Museet. Detta är ett museum om en by som fanns för 6000 år sedan (Neonathal perioden). Man har hittat tydliga lämningar från staden och byggt en byggnad runt fyndet. Byn har bestått av ca 46 hus, vissa runda och vissa fyrkantiga. En del var delvis nergrävda, andra byggda direkt på marknivå. Runt byn fanns ett djupt dike för att skydda mot vilda djur.
Man kan se tydliga märken från pålar som varit nedstuckna i marken.
Det var verkligen en rik fyndplats. Man fick även se en rekonstruktion av hur man förmodar att husen såg ut.  Mycket fashinerande!

Efter Banpo Museumet körde vi vidare mot Lintong distriktet där Terracotta Armen finns. Fast innan museumet skulle vi den fabrik som gör Terracotta replika. De har ensamrätt på använda den lera som de ursprungliga soldaterna är gjorda av.
Det är säkert många som gärna köper med sig en gubbe härifrån.
Man fick se hur de arbetade och så var det då meningen att man skulle handla.
 Vi nöjde oss med en liten knäböjande soldat. Det ser lite mer ödmjukt ut i ett svenskt hem.

Nu var det dags att ge sig till den stora begivenheten!
Terracotta armen gjordes för att följa kejsaren Qin Shi (221 f.kr - 210 f.kr) till eftervärlden. Han var den kejsare som sägs ha enat Kina till det land som det mer eller mindre fortfarande är. Han gav landet ett gemensamt språk, skriftsätt, måttsystem och gemensam valuta. Även namnet Kina lär ha kommit från hans namn. När detta var gjort tycks han ha fått storhetsvansinne och lät bygga denna enorma arme. Byggandet skall ha sysselsatt ca 700 000 personer.

1974 upptäcktes gravarna av en bonde som skulle gräva en brunn. Denne bonde har blivit en celebritet och sitter nu och signerar böcker om Terracotta Armen. Vill man ta ett kort på honom kostar det 20 RMB.

Mausoleumet består av flera gravar. Man har inte öppnat alla ännu eftersom färgen på de en gång målade soldaterna försvinner så snart de blir utsatta för solljus. Inte förrän man kommit på en metod att bevara färgen, kommer dessa gravar att öppnas.
Vi besökte 3 av gravarna. Den största (Nr 1) är 230m lång och 62m bred. Bara i denna graven lär det finnas mer än 6000 figurer.
Alla soldater ser olika ut. Det sägs att storväxta människor blev utvalda för att stå modell.
Man kan se alla tänkbara formationer på soldaterna. De främsta leden, flanken, höga officerare i mitten osv.
Soldaterna har inga vapen i händerna. Gravarna skövlades under tidig Han dynasti, som följde efter Qin dynastins fall. De tog vad de behövde och det var främst stålet i vapnen. Man har ändå funnit en del svärd och upptäckt att de var förkromade. Att förkroma stål var något som "upptäcktes" i Europa på 1900-talet, men tydligen användes det redan i Kina när vår tideräkning började.

Det var så mycket intryck att ta in, så vår guide tycket vi skulle äta lite lunch innan vi fortsatte rundvandringen.
Det var en mycket bra idé!

Nu tittade vi lite mer på de gravar som ännu inte är helt öppnade.
Man kan se hur de bjälkar som ligger över gravarna sviktar neråt och har många gånger fallit ner på soldaterna.
Det är många års arbete som ligger framför dem.
Att pussla ihop dessa gubbar är inte gjort i en handvändning.

Nu var vi ganska fullproppade med historia, så vi gav oss tillbaka till hotellet.
Efter lite uppfräschning blev vi hämtade igen. Nu var det dags för Dumplingbankett och Show!
Showen skulle röra sig om Tang dynastins sätt att leva, visad genom sång och dans.
Det var helt fantastiska kläder och god mat, så visst var det njutbart....fast vi är nog bortskämda med kinesiska shower och akrobatik.

Så var den första dagen i Xi'An avslutad och vi var mycket nöjda!