En vecka utan gäster

Nu har det gått en vecka sedan Annika och Bosse åkte och livet är tillbaka till det gamla vanliga.
På söndagskvällen var Kurt och jag ute och åt middag med ett par av Kurts svenska affärskontakter, men efter det gick jag i ide några dagar. Mitt första mål var att komma ifatt med bloggen. Jag stack knappt näsan utanför dörren, förutom för att gå och träna. Kurt åkte till Beijing på tisdagsmorgonen, så det var bara jag själv här hemma. Jag hade ingenting inbokat förrän torsdag kväll. Då skulle Kurt komma hem igen och ha med sig ett par kollegor som vi skulle ut på middag med.
 
När Kurt kom hem på torsdagen såg han helt förtvivlad och förvirrad ut. Han trodde sig ha tappat sin plånbok i taxin! Tack och lov hade han tagit ett kvitto så med lite tur skulle vi kunna spåra taxin. Han ringde telefonnumret 12345, och berättade vad som hänt. De tog lite uppgifter från kvittot och sa att de skulle åtekomma. Vi gav oss ut på middag med kollegorna och rätt som det var så ringde telefonen. De hade lokaliserat taxin och chauffören väntade på oss där hemma för att återlämna plånboken. Nu var vi ju inte hemma......Då körde den vänlige chauffören ner till oss där vi satt på Sichuan Citizen i French Concession och  överlämnade den där istället. Han hade inte rört en sedel i plånboken! Kurt tömde den på sedlarna och gav dem till chauffören, 400RMB.
Nu slapp han allt besvär med att spärra kort och skaffa nya.
Hade detta skett i Sverige? Jag tvivlar på det.......och gissa om Kurt var lycklig! 
 
På fredagen var det dags för Mahjong. Så kul det var att få spela igen!
Efter Mahjongen åt vi en god lunch på Enoterra och sedan skiljdes våra vägar. Jag planerade att gå till Barnklädesmarknaden som ligger på Pu'An Lu.
Jag gick igenom Square Park strax söder om Yan'An, på vägen dit. En riktigt trevlig park!
Precis som i alla parker i Shanghai, så var det en hel del aktivitet här.
Här blev de gamla underhållna av en rar kvinna som faktiskt sjöng riktigt bra.
 
Barnklädesmarknaden är en "underjordisk" marknad. Den är faktiskt inte så lätt att hitta om man inte känner till den, men vid det här laget känner jag mig rätt hemma här.
Här säljs även en hel del leksaker och den här unga damen var väldigt fascinerad av ett datorprogram som är till för att lära kinesiska barn engelska.
Det är lätt att villa bort sig här nere, för det finns många sådana här gångar.
Nu har jag handlat en första omgång barnkläder och skor, men det blir nog en sväng till innan jag åker hem till barn och barnbarn i november.
 
Jag gav mig hem med mina kap och inväntade att Kurt skulle komma från jobbet. Idag skulle vi ut och äta med en kollega från Schweiz. Hennes flyg gick inte förrän närmare midnatt så vi ville hålla henne sällskap ett tag. Hon hade aldrig varit i Tianzifang vid Taikang Lu, så varför inte äta middag där?
Det visade sig vara näst intill omöjligt att få tag på en taxi idag, så vi bestämde oss för att ta tunnelbanan istället. Det hade visst alla andra också bestämt sig för........aldrig har jag varit med om att det varit så mycket folk på tunnelbanan. Vi fick verkligen pressa oss in!
Fram kom vi i alla fall till sist och vi åt en mycket god middag på den lilla Italienska restaurangen Luna Bianca Trattoria.
 
På lördagsmorgonen skulle Kurt till doktorn igen för att se om sitt sår. Jag hängde med honom dit. På tillbakavägen tog vi en taxi till Wending Lu/Kaixuan Lu. Jag hade hört att de skulle ha Mahjongbord där. Vi gick in i den ena affären efter den andra, men inte fanns det några mahjongbord här inte. Vi gick hela Wending Lu och letade.....Nu tyckte vi att vi lika gärna kunde fortsätta hemåt. Det är nog en mil eller så, men vad gör det.... det är alltid trevligt att promenera i Shanghai. En lunch på vägen kunde väl vara trevligt. Vi hade tänkt gå till gymmet när vi kom hem, men, men, men.......så hamnade vi på Cantina Agave.
Här var det brunch med "Free flow of Margueritha".....man måste ju ha lite roligt också! Träningen fick vänta....Vi kom inte hem förrän vid 4-tiden och klockan 5 var det lördagsdrink med Svenska Klubben på Azul. En ny restaurang som vi aldrig hade varit på tidigare. Nu var frågan om vi skulle orka vara sociala eller bara krascha där hemma. Jodå, vi tog oss i kragen och gav oss iväg igen. Tur var väl det, för vi fick en kanonkväll!
Först lite mingel på Azul.....
......middag på Grandma's Kitchen och sedan en helkväll på House of Jazz and Blues, med massor av dans till härlig musik.
 
 
Idag är det söndag och det har varit mycket lugnare......
Fast vi har haft kinesiska, vi har varit på gymmet och vi har ätit fläskpannkaka med lingon till middag.
En rätt bra dag ändå, med andra ord.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0