Beijing - Here we come!

Torsdag morgon och dags för avfärd till Beijing.
Denna gången skulle vi testa Bullettrain istället för flyg. Det kör i ca 300km/h och det skulle ta 5 timmar.
Vi kom till stationen i god tid, men när det var dags att checka in så fungerade inte biljetterna.........Det visade sig att de gällde för torsdagen den 5:te och inte den 12:te!!!
Nu blev det fart på oss! Skulle hela resan brinna inne?
Kurt och Mattias rusade bort till biljettkontoret för att försöka köpa nya biljetter. Det gick tack och lov bra och snart satt vi ändå på ett tåg. Kurt hade bokat biljetterna genom Tetra Paks resebyrå och definitivt angett rätt datum, men , men......
Vid 4-tiden var vi på hotellet. Vi installerade oss snabbt för att sedan hinna med en sväng på stan.
Idag fick det bli Himmelska Fridens Torg (Tiananmen Square). Vi drog iväg rätt långt söderut så vi kom in till torget vid City Gate. Här hittade vi en lite kinesisk restaurang med kass mat, men fin utsikt. Vi behövde i alla fall desperat tanka med lite energi. Det var en härlig känsla att gå över torget i skymningsljuset. Förutom flagghalningen, var nog Elin och Julia den största attraktionen på torget denna kvällen.
Efter torget fortsatte vi mot gågatan Wangfujing. Här är härligt att strosa på kvällen, men nu började vi bli rätt trötta. Vi åt lite gott från stånden på matgatan och sedan drog vi tillbaka till hotellet.
Klockan 9 nästa morgon möttes vi i lobbyn av vår guide Oscar. Idag var det dags för Förbjudna Staden. Eftersom jag har varit i Förbjudna Staden 2 gånger på kort tid, så gick jag runt med Julia, medan Elin, Mattias och Kurt fick ta del av guidens berättelser. Efter ett par timmar var vi igenom staden och ute vid Jingshan Park. Nu såg jag fram emot att få ta med sällskapet till en liten restaurang som redan hunnit bli min favorit, "Alley Coffee". Om man går utmed Jingshan Park på östra sidan så kommer man strax till denna lilla pärla. Den ligger till höger på Jingshan Road. Här kan man få både mat och kaffe, och möjlighet att slappa i en mysig miljö.
Nu hade vi tänkt dra tillbaka till hotellet för att vila upp oss inför andra hälften av dagen, men vi var rätt avslappnade och bestämde oss för att gå raka vägen till Nanluogo Hutongerna. Det blev en lugn och behaglig eftermiddag och kväll. Vi hittade en liten bar med en härlig takterass, där vi tog en varsin drink och slappade ett tag. När det var dags för middag ville jag gärna tillbaka till ytterligare en favoritrestaurang. Denna gången var det restauranggatan utmed sjöarna, strax väster om Nanluogo Hutongerna. Här är också underbart att strosa runt, alldra helst på kvällen när alla neonljusen är tända. Det kan vara lite väl skräningt på sina håll, när alla restauranger försöker överrösta varandra med sin live musik, fast här finns vissa guldkorn. Vi åt på en liten Vietnamesisk restaurang som heter Nuage. Här har jag varit tidigare och vi blev minst lika nöjda nu som då. Underbar mat, fin service och härlig miljö!