Två fullspäckade dagar!

Redan torsdag!
Nu har det varit fullt schema ett par dagar igen.
I tisdags började jag med bokklubb på Chinese Handreading Room. Mycket trevligt! Dessutom fick jag två nya bekantskaper. Efter lite snack om böckerna tog vi taxi direkt till "1221" där månadslunchen med Svenska Klubben var inbokad. Det var inte så lätt att hitta hit, så lite sena blev vi nog.....fast gott och trevligt var det här också. Massor med god mat till den ringa kostnaden av 50:- per man.

Igår, onsdag, hade Lydia och jag bestämt med nykomlingarna Cathrin och Elisabeth att vi skulle ta med dem på en liten guidad tur i stan.....där vi då skulle utgöra guiderna. Lydia är nog strået vassare än jag på guidning, hon tog oss till "Bird and Fish Market" som var en nyhet även för mig. En liten gränd där det givetvis såldes fiskar och fåglar, men även gräshoppor och sköldpaddor av alla de slag. Här fanns också allehanda smådjur till salu....katter, kaniner, ekorrar, jordekorrar och mycket annat. De säljs i första hand som husdjur, fast vem vet.......
Efter denna marknaden gick vi vidare till antikmarknaden. Här har jag också varit en del och nu visste jag vad jag ville köpa. Ett Mahjongspel med lite större brickor! Inga problem att hitta det och dessutom snabbt förhandlat. Jag visste ju att jag inte behövde betala mer än 200:-. 
Det var trevligt att gå här med lite andra människor, man uppmärksammar så mycket mer med flera par ögon. Lydia visade oss också upp till vad de kallar "Maosoleumet". Vi följde med en man uppför en mycket smal trappa till ett rum överfullt med Mao-figurer. Här visste Lydia precis vad hon ville ha och vad hon ville betala.

Nu började vi känna oss redo för lunch. Vi gick till ett område som heter Sinan House och ligger utmed Fuxing Lu. Ytterligare ett område som jag aldrig har stött på. Det ligger ju inte i mina hemtrakter, men absolut ett trevligt område att känna till. Hit kommer jag säkert att gå fler gånger. Vi blev sittande på en liten uteservering i mer än 2 timmar och bara snackade. Härligt! 
Sen fick Cathrin och jag en skön promenad tillbaka hem till Ladoll. Riktigt trevligt att hon har flyttat in i grannhuset!

På kvällen var Kurt och jag ute och åt en god middag med en leverantör på Bella Napoli. Perfekt avslutning på en perfekt dag!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0