P-O i Shanghai!

Äntligen......vår första gäst i Shanghai!
P-O kom faktiskt hit innan jag kom så det blev Kurt som tog emot honom på flygplatsen. När jag sen kom hem och knackade på min dörr, så blev jag emottagen av P-O.
Lite udda, men inte dessto mindre trevligt!
Nu skulle vi sätta honom på prov med en gång. Vi gick ut för att äta middag på en genuint kinesisk restaurang. Här gällde det att äta med pinnar........inte så lätt med halkiga nudlar precis......Efter ett tag blev vi lite oroliga för att han inte skulle få i sig någonting, så vi beställde in en gaffel.

Så blev det då måndag morgon och jag skulle guida P-O i Shanghai. Vad ska vi hitta på? Jag har ju inte riktigt vanan inne på att guida i denna staden ännu.
Vi började med en liten rundvandring i ca 6 timmar för att få en liten överblick. Först ner mot gamla stan och de kvarter som jag tycker känns som genuint kinesiska. Vidare till den del som låg innnanför de ringmurar som en gång i tiden omgärdade det ursprungliga Shanghai. Denna del har visserligen blivit nerbränt ett flertal gånger och blev senast uppbyggt 1994. Här finns däremot en liten oas......Yu Yuan Garden. Detta är ett feudalt hem från 1500-talet som faktiskt har blivit bevarat. Det sägs ha tjänstgjort som en risdepå under Kulturrevolutionen och undgick därför att brännas ner. Det är en härlig trädgård med massor med vatten, stenar och bonsaiträd.
Vidare härifrån gick vi ner mot The Bund, strandpromenaden utmed floden som skiljer Puxi från Pudong. Här får man se den traditionella skylinen över Shanghai med The Oriental Pearl Tower som främsta kännetecken. Härifrån drog vi sedan hemåt utmed den stora affärsgatan Nanjing Lu. Nu började vi allt bli lite hungriga, men alltför kinesisk ville vi inte ha.....vi hittade till sist en liten restaurang där vi beställde en varsin pizza.
Nu fick P-O hänga med för att jag skulle proviantera lite. Det var ju dags att fixa müssli och idag hade vi bestämt oss för att äta middag hemma. Vi tog först svängen om den lilla internationella mataffären Feidan och sedan till min lokala mataffär. Idag skulle Kurt och jag ha lektion i Kinesiska igen så det hanns inte med några restaurangbesök. Fast vi hade nog varit ute så det räckte för dagen ändå. 

  

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0