Vår första hela dag i Beijing

Ny dag, nya sevärdheter!
Idag var det dags för Förbjudna Staden, fast först gällde det att ladda med en ordentlig frukost.
Klockan var inte mer än 9 när vi gav oss ut i stan. Först gick vi utmer nästan hela Wangfujing Road och det var en upplevelse bara det. Utanför Katolska kyrkan hade en grupp redan dragit igång med lite Tai chi och bara ett litet stycke därifrån hade en sportaffär morgongympa med sin personal innan dagen drog igång.
Vi hade bestämt oss för att klara oss utan guide idag. Jag hade 3 timmars guidning när jag var i Förbjudna staden sist, så lite borde jag ju komma ihåg. Det var kul att kunna gå och titta hur vi ville, och jag fick en helt annan upplevelse av staden nu. Det är ju verkligen en hel stad! Vi höll nästan på att villa bort oss när vi kom till konkubinernas och tjänstemännens del av staden. Så många gångar och så många portar....vilken skulle man välja? Kanske inte så konstigt att det behövs utrymme när alla 3000 konkubinerna ska ha sin egen lilla vrå. Till sist kom vi i alla fall till The Imperial Garden, och därifrån hittar man ju lätt ut.

Vi tillbringade 3 timmar i staden denna gången också, men sen var det dags att hitta en restaurang. Vi fortsatte gatan norrut utmed Jingshan Park och strax såg vi en liten skylt om Café Bar Restaurang på en liten avsticksgata till höger. En helmysig, retro liten restaurang med mycket god mat.
Efter lunchen fortsatte vi så rakt norrut vi kunde. Jag ville komma till Bell and Drum Tower som ligger på samma meridianlinje som Förbjudna staden och alla portarna. Här uppe finns ju både Nanluogo Hutongområde och restauranggatan. Nu går det ju inte att gå så helt rakt norrut som jag hade velat, så lite förvirrad var jag allt ett tag. Fast....skam den som ger sig. Först hittade vi restauranggatan och sedan det rätta hutongområdet. Nu var det allt dags för en kopp kaffe. Det fina med de här områdena är ju att det finns så mycket barer och kaféer så man måste ju prova några stycken.....och så måste man få vila benen lite. Efter kaffet vandrade vi runt en timme eller två igen, sen var det dags för lite påspädning. Nu fick det bli en Guinness till mig och en GT till P-O. Nu var P-O trött på alla de skumma gränder som jag drog med honom till, så vi gav oss iväg till restauranggatan på Guolo West street. Det började dra ihop sig till middag så vi vandrade runt sjön och kollade in alla restaurangerna. Det är ett härligt område som ser riktigt sagolikt ut med all sin neon. Vi gick ett helt varv runt sjön innan vi lyckades bestämma oss. Det blev en vietnamesisk restaurang idag. Detta var också ett hellyckat val. Inredningen var mysig....jag fick sitta i en Rickshaw och äta, servicen var perfekt och det var maten också.
När vi var klara med middagen var klockan inte mer än 8, men vi hade faktiskt varit ute på stan i 11 timmar. Det fick räcka! Nu tog vi en taxi direkt tillbaka till hotellet.
Vi sorterade våra kort på datorn och gick igenom vad vi hade varit med om. Ett riktigt trevligt sätt att avsluta dagen!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0