Handla på krita i Shanghai!

Idag var det dags för den den internationella middagen med Dinner Club i Pudong.
Temat var frankrike och alla skulle ha med sig en flaska franskt vin samt en tilldelad rätt med fransk anknytning.
Jag bestämde mig för att laga Citronkyckling...eller Poulet au Citron.
Så då gällde det att skaffa fram råvaror..........
Kyckling, citron och grädde kunde jag köpa i närbutiken. Persilja, rosmarin och oliver fick jag ge mig till Wulumuqi-tanten för att köpa. Jag planerade att gå dit och ta en taxi hem, det är ju ändå en dryg halvtimmes promenad dit.
När jag väl var där hittade jag massor som jag ville köpa och det var ju lika bra att passa på.
Så skulle jag då betala......nej just det....här kan man ju inte betala med kort. Fast det var ingen fara med det. Hon log och sa att det kunde jag betala nästa gång jag kom. Detta var mitt första besök hos denna kvinna och ändå får jag handla på kredit! Jag betalade så mycket ja kunde och så traskade jag tillbaka hem. Någon taxi blev det inte tal om, jag hade ju inga pengar kvar.
Det är rätt varmt och fuktigt här nu, så svetten lackade när jag kom hem. Jag andades ut ett tag och så var det då det franska vinet som skulle inhandlas. Mark & Spencer lär ha en hel del vin så jag samlade mig för en runda till ut i värmen. Jag hade missat köpa kycklingbuljong också, men det borde väl också finnas på M&S.
Vinet var lätt fixat, men buljongen var värre. Jag gick vidare till West Gate (internationell affär)....nej tyvärr. City shopen då. Jodå här hittade jag min kycklingbuljong. Återigen med svetten lackande tog jag långa benet före och gick hem. Skönt.....nu kan jag börja laga mat.

Det blev en mycket trevlig middags sammankomst med folk från 10 olika länder.
Efter middagen satte sig Nancy vid  pianot. En verklige pianovirituos som kunde både text och musik till nästan allting som önskades.
Nästa middag är planerad till den 27 maj.


Kommentarer
Postat av: Gunnel

Hej Gertrud! Jag är en hängiven läsare av din blogg, trevligt att läsa om dina framsteg i det nya landet.

Idag får du hälsa till Kurt och gratulera på födelsedagen!

Kram Gunnel

2011-05-06 @ 11:18:29
Postat av: Jejja

Jag ska hälsa och gratta när han kommer hem från Sverige. Han har faktiskt jobbat i Sverige denna veckan och firar sin födelsedag i Djuvanäs.

Frida o jag har precis varit i Beijing och nu längtar jag faktiskt att få skriva om det äventyret på bloggen.

2011-05-06 @ 14:22:51

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0