Shanghai - Kontrasternas stad

Torsdag morgon - Frida och jag ska ge oss ut på sightseeing med kartan lättåtkomlig i väskan.
Vis av erfarenhet fån en hel veckas tidigare vistelse i Shanghai så vill jag inte visa kartan allt för mycket.
Varje gång den kommer upp dyker nämligen även försäljarna upp.
"Watches, watches? Do you need a bag? Shoeshine, shoeshine!"
Nu har jag åtminstone lärt mig hur jag vänligt men bestämt kan tacka nej. "Bujaou, xiexie!" (stavlingen har jag inte lärt mig än...) Det ska i alla fall betyda "Nej tack, jag har redan."

Efter en underbar frukostbuffé gav vi oss iväg med siktet inställt på French Concession. Vädret är underbart och vi knäpper upp jackorna för att inte bli för varma.
En sådan skyline! Massor med tjusiga höghus, men så mitt i alltihop en gammal byggnad.
Heng Shan Moller Villa!
Vi blir nyfikna och går för att titta närmare - en liten oas i storstaden! 
Här finns också en resturang och café. Vi kan bara inte gå härifrån utan blir sittande med afternoon tea kl 11.30.

Vår promenad går vidare utmed trafikerade gator och lummiga parker.
Efter ca 7 timmar på stan kom vi åter hem till hotellet och kraschade.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0