Tillbaka i Shanghai!

Nu är jag tillbaka igen efter hela 3 månader i Sverige. En sådan kontrast!!
Jag har inte riktigt vaknat upp ännu. Igår satt jag inne hela dagen och repeterade kinesiska inför min lektion igår kväll. Mina förutsatser att hålla kinesiskan vid liv under sommaren blev det ingenting av, men nu var det riktigt roligt att dra igång igen. Fast jag har långt kvar............om jag nu någonsin kommer att kunna göra mig förstådd på kinesiska.

Idag gav jag mig ut på en första försiktig sväng på stan. Lite bortkommen var jag...... Stod och väntade vid rött ljus för att korsa gatan innan jag kom ihåg att här är det bara till att kasta sig ut i trafiken.  Vadå rött ljus......kan jag snirkla mig mellan bilarna så varför inte. Kurt gav mig ett råd som jag tog till mig...."sök inte ögonkontakt med bilförarna, då tycker de att de kan köra". Nej, titta bara rakt fram och gå, så "brukar" det ordna sig. De kör ju inte på dig med avsikt.
Lite försiktig var jag idag, men jag tuffar nog till mig.
Det blev inte någon lång promenad, det är varmt och man fick sticka inom lite affärer här och där för att svalka sig. Det kan bli dyrt i längden, men idag blev det bara en kjol och så maten som jag hade planerat. 
Tack vare värmen så var det många som hade sina paraplyer uppfällda. Tänk att skönhetsidealen kan vara så olika. Jag som är så nöjd med min solbränna i år!? 

Det känns skönt att jag vet lite mer om var jag kan handla mat denna gången. Vi åt en riktigt god middag hemma igår och jag har redan planerat för veckans middagar. I våras åt vi hemma max 10 gånger totalt på 2 månader.
En bra start tycker jag!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0