Hitta vardagen i Shanghai.

Vardag - Ja, vad krävs för att man ska trivas i sin vardag?
Visst är vi bortskämda, men man vill ju ändå ha det lite grann som hemma.
 
Fast nu börjar saker och ting falla på plats....
- Internet
- Satelit TV
- Hemleverans av driksvatten
- Tunnelbanekort
- Gym-kort

...och sist men inte minst.....att hitta matvaror som man känner sig något sånär bekant med.
Vi hade kunnat gå ut och äta varje dag, som de flesta "aliens" gör, men det är ju ett äventyr i sig att få ihop ingredienser till en middag också.
Nu har vi gjort vår egen müssli. Här finns mängder av gryn, frön, nötter och torkad frukt. 
Grönsaker och frukt finns här också i överflöd...och billigt!
Frukterna känner vi igen...vi köper en hel del mango, papaya, ananas, dragon fruit och jordgubbar.
Vad det gäller grönsakerna så håller vi på att utforska dem. Här finns verkligen mycket som vi aldrig har sett förr. Vi vet inte riktigt vad vi ska göra med dem, men jag förmodar att det mesta går att woka.
Kryddningen kan också vara ett litet äventyr. Vi har hittar några få kryddor som vi känner igen, men så finns det mängder med påsar och flaskor med kinesisk skrift. Säkert gott, men.......till vad???
Frida, med sin nyfikenhet och öppna sinne, är verkligen en tillgång för mig.
Hon är redo att prova allt nytt! En del är jag med på, fast ibland avvaktar jag för att kolla hennes reaktion först.
Jag är tyvärr lite mer traditionell i min matlagning, så jag har mycket att lära.

Fast varje dag som vi är ute hittar vi nya affärer med västerländska varor. Det blir nog rätt lätt att man håller sig till det man är van vid. Fast.....så länge Frida är här så lär vi i alla fall experimentera. ;-) 


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0